De Amerikaanse topsportmentaliteit - Reisverslag uit Tulsa, Verenigde Staten van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu De Amerikaanse topsportmentaliteit - Reisverslag uit Tulsa, Verenigde Staten van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu

De Amerikaanse topsportmentaliteit

Blijf op de hoogte en volg Roos-Sanne

21 September 2013 | Verenigde Staten, Tulsa

Daar ben ik weer met een nieuw reisverslag!

Het leven gaat hier lekker zijn gangetje. Het begint zeg maar als normaal te voelen. Elke dag naar school en dan 's middags na school trainen. School is nog steeds best goed te doen gelukkig. Ik krijg wel steeds met quizzes en tests/exams. Dus het wordt steeds wat drukker. Spaans is en blijft mijn beste vak. Mijn grades zijn daarvoor tot nu toe nog steeds tussen de 90 en 100% geweest, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Ook heb ik vorige week mijn eerste Business Exam gehad. Daar was ik best nervous voor omdat er naast heel veel meerkeuze ook wat open vragen gesteld werden. En ik was bang dat de leraar op grammatica zou letten. Maar gelukkig stelde hij mij gerust en zei hij dat als hij het begrijpt hij niet beoordeeld op grammatica. En gelukkig pakte dit exam goed uit, 87%, niet verkeerd voor een eerste keer.
Afgelopen donderdag had ik mijn eerste Math exam. Ik was goed voorbereid en begreep alles wel zo'n beetje. De wiskunde berekeningen opzich waren goed te doen en die kon ik dan ook allemaal maken. Maar toen kwam er een opdracht waar om begrippen/definities gevraagd werd. Ook moesten we weggelaten woorden in zinnen invullen. Oepss.. In het NL zou dit geen probleem geweest zijn, maar in het Engels weet ik toch echt al die termen en definities niet. Ik wist er een paar. En bij sommige heb ik maar het Nederlandse woord opgeschreven met tussen haakjes 'Dutch' haha. Ik wist wel wat er gevraagd werd maar het juiste woord in het Engels wist ik niet. Dus hopelijk vindt de leraar me aardig en stopt hij het woord in Google Translate om te kijken of ik het goed heb.....

Verder had ik gisteren ook een advising session met iemand van de School of Business om te praten over hoe het tot nu toe gaat met je studie en over de classes die ik volgend semester ga volgen. Iets leuks dat ze me hier vertelde is dat als ik 2 classes toevoeg, ik ook mijn bachelor degree in Spaans krijg naast mijn International Business and Languages degree. Dit omdat ik al heel veel Spaans volg in m'n IBL studie. Ik denk dat ik dat wel ga doen, want 2 extra classes en daarmee een extra diploma klinkt zeker niet verkeerd! Dan kan ik nog meer kanten op na mijn studie.
Iets minder leuks dat ze me vertelde, is dat ik volgend semester een science class moet kiezen, dat houdt in scheikunde, biologie of aardrijkskunde. Ze willen dat je naast de vakken die bij je studie horen ook wat volgt dat niets met je studie te maken heeft. Dacht ik nou net van al die vakken af te zijn. Wat ik wel weet is dat het in ieder geval geen bio of scheikunde wordt haha. Dan maar aardrijkskunde. En als ik er 2 moet kiezen dan toch maar bio denk ik. Gelukkig hoeft dit in je 2e, 3e en 4e jaar niet. In het 3e jaar moet ik wel iets anders, namelijk in het buitenland studeren. Oke dat doe ik eigenlijk al maar dit hoort bij mijn studie en is verplicht. Ik moet minimaal 6 weken in een Spaanstalig land studeren. Erg leuk dus. Maar dat duurt nog ff!

Trainen gaat ondertussen erg goed. Ik denk dat ik nu wel helemaal gewend ben aan de hoge luchtvochtigheid en de warmte. Heb er in ieder geval niet echt last meer van. Wel wordt de trainingsinhoud steeds wat meer haha. Maar ik mag nog steeds niet altijd alles doen. Om de ongeveer 2 weken moet ik van coach nog steeds een dag rust nemen terwijl de rest wel traint. Ik ben de enige die niet zoveel trainingen gewend is. Ook heb ik van de week 2 keer gemerkt dat het hier echt wel meer competatief is met trainen en dat je niet gelijk moet denken dat je iets niet kan. Bijvoorbeeld afgelopen woensdag met kracht. We moesten deadlift doen. Ik had eerst geen idee hoeveel gewicht eraan zat. Ik wilde het gewicht optillen maar ik voelde gelijk, dit is te zwaar. Dus ik zei nee dit is te zwaar en wilde er wat gewicht afhalen. Maar coach keek toe en zag dat, en zei nee je doet dit, hup, go. Dus toen moest ik het doen en ik kon het ook gewoon. En achteraf bleek het 60 kg te zijn, in NL deed ik 45 haha.
En ander voorbeeld is van gister. We deden heel wat 150 meters met korte rustpauze ertussen. Ik liep met 3 andere meiden. 1 van hen 'won' steeds en ik en een ander meisje lieten dat gaan. Maar toen we weer aan de start stonden voor onze volgende 150m kwam coach naar ons twee toe en zei he jullie laten haar toch niet zomaar winnen steeds? Het is een competitie dus jullie moeten strijden. Hup. Dus toen gingen we iets harder en liepen net zo hard als haar. Na deze 150m kwam coach naar ons toe en zei zie nou wel, jullie kunnen het wel en zijn net zo snel, moet ik dan eerst boos worden voordat jullie strijden?
Hierna hadden we nog 2 herhalingen en beide keren won ik. Maar zo gaat dat dus hier, en er zit ook wel wat in. Vind het wel goed. Niet zomaar opgeven en strijden voor wat je waard bent!!

Verder begint het eindelijk wat af te koelen hier. Gister was het regenachtig en KOUD! Naja koud voor Tulsa begrippen. Volgens mij was het 23 graden, maar ik had het serieus koud. Zelfs met een trui nog haha. Nu zullen jullie wel denken koud? Dat zou heerlijk warm zijn nu in Nederland. Dat zou ik normaal ook lekker warm vinden, maar omdat ik sinds ik hier ben temperaturen van dik in de 30 graden gewend ben is het echt koud. Volgende week wordt weer een mooie week met temperaturen zo rond de 28 graden en zon.

Gister heb ik voor het eerst in mijn leven Sushi gegeten. En ik vond het lekker, had ik niet gedacht! We gingen uiteten met de meiden uit het team omdat mijn roommate maandag jarig was. Toen we terugkwamen gingen we gelijk door naar onze 'trackparty' in een van de appartementen van de jongens. Ik ben niet heel lang gebleven want was erg moe.

Dit weekend hebben we het hele weekend vrij van trainen. Ook wel een keer lekker. Ons enige weekend off zei coach. Kunnen we even goed uitrusten. We vrezen nu wel voor wat er maandag op het programma staat, maar we zullen zien hahah!

groetjes vanuit Tulsa!


  • 21 September 2013 - 18:23

    Mama:

    Alweer een mooi geschreven verslag, erg leuk om te lezen.
    Dikke kus,mama (nog 3 wkn!)

  • 21 September 2013 - 18:25

    Roos-Sanne Claassen:

    Dankje mam!!

  • 21 September 2013 - 18:31

    Graciëlla:

    Leuk Roos-Sanne! Ga zo door, lekker hard trainen, heel blijven en genieten. Succes met je aardrijkskunde en ben benieuwd wat je wiskunde docent van je oplossing vond om het in het NLs op te schrijven ;). En geniet van die 20+ steeds. Wordt het wel winter daar of blijft het altijd zomer?

  • 21 September 2013 - 18:57

    Wim:

    Hou je nog wel wat warmte voor ons over.
    Ik kijk er naar uit om te zien waar je woont en traint!

  • 27 September 2013 - 09:52

    Hetty Namens Harm:

    Roos-Sanne, de hartelijke groeten van Harm, of je hem een keer een kaartje wil sturen?
    We moeten voor hem al je verslagen printen zodat hij ze ook kan lezen.

  • 27 September 2013 - 17:48

    Opa Claassen:

    Leuk je verslag elke keer te lezen
    Groetjes van


    Opa claassen

  • 29 September 2013 - 05:05

    Roos-Sanne Claassen:

    Bedankt allemaal! Graciella: Het wordt wel winter maar zo tot december wordt het niet echt koud en kunnen er zelfs gewoon nog dagen van 30 graden tussen zitten, maar ook dagen van 10 graden ofzo.
    Wim: Haha ja wees maar gerust, er blijft nog warmte over voor jullie! En mam: Ik zal Harm een kaartje sturen. En doe hem de groetjes maar terug van mij:)
    Bedankt opa! Leuk dat je mijn verslagen leest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos-Sanne

Hey!! Leuk dat je mijn blog bekijkt! Mijn naam is Roos-Sanne Claassen en ik ben gek op het buitenland. In augustus 2013 ben ik naar Amerika vertrokken om daar te gaan studeren en sporten. Ik had daar een volledige studiebeurs van The University of Tulsa, in Oklahoma. Ik kwam hier uit voor het atletiekteam, tevens volgde ik de studie International Business and Languages. Na 2 jaar in Amerika gewoond, gesport en gestudeerd te hebben heb ik besloten terug te keren naar Nederland. Ik volg momenteel de studie International Business and Management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor deze studie is het verplicht een semester in het buitenland te studeren en een half jaar stage te lopen in het buitenland. Dit semester ga ik doen in Taipei, Taiwan, ik vertrek 5 september 2016. Mijn stage ga ik doen in Cork, Ierland, van januari 2018 tot juni 2018. Op deze blog kan je al mijn ervaringen uit Amerika en Taiwan teruglezen en vanaf 6 januari 2018 kun je mij volgen in Ierland. Verder vind ik het erg leuk als je een reactie achterlaat! :)) Veel leesplezier!

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 779
Totaal aantal bezoekers 37503

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 08 Juni 2018

Stage in Cork, Ierland

05 September 2016 - 16 Januari 2017

Exchange semester Taiwan

07 Augustus 2013 - 10 Mei 2015

Studie in Tulsa, Verenigde Staten :)

Landen bezocht: