De eerste week! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Roos-Sanne

14 September 2016 | Taiwan, Taipei

Haaaai allemaal!

De eerste week zit erop hier, wat vind ik het gaaf allemaal! Zoals ik al in mijn vorige verslag schreef waren de eerste 2 dagen moeilijk en wilde ik naar huis, maar dit was na een paar dagen eigenlijk helemaal weg.

Vorige week donderdag was de eerste officiële dag op school; Welcome Day. Alle internationale studenten kwamen bijeen in een collegezaal voor een openingsceremonie, zowel international exchange, international dual-degree en international full time students. Het was een special welcome ceremony want de president van Taiwan, President Ma, kwam langs. Hij was president van Taiwan van 2008 tot en met halverwege 2016. Iedereen van de school nam het erg serieus en er was behoorlijk wat pers aanwezig, wel speciaal om mee te maken zoiets! De dag erna was Orientation Day. We verzamelden in een lokaal waar eerst het een en ander werd uitgelegd. Vervolgens kwam er een heeeele boel papierwerk, waaronder wat formulieren die compleet in het Chinees waren... Lekker dan.... Gelukkig waren er lokale studenten aanwezig om voor ons te vertalen. Hierna werd er een route door de school afgelegd om stempels te verzamelen. Ten slotte was er de health check. Daar zijn ze in Taiwan nogal fan van. Op elke school moet elke student een health check doorstaan. Dat kan verschillen van het meten van je lengte, tot bloedprikken en röntgenfoto's. Wij waren al helemaal bang dat we bloed moesten prikken en in een buisje moesten plassen, maar gelukkig bleef het bij het controleren of je al je vaccinaties hebt gehad en een rontgen foto van je longen, dit laatste is best raar. Van elke student willen ze weten of hij of zij Tuberculose heeft. Ik had in Nederland geen zin deze test te doen en hoopte dat het eenmaal in Taiwan niet zou hoeven, maar ik moest er toch aan geloven, haha! Ik vroeg me al af waar dit gedaan zou worden, maar toen werd ik naar een soort van busje geleid waarin een röntgenapparaat stond met een typisch Aziatisch doktertje ernaast. Ik werd tegen het apparaat geduwd en 1 sec later was het weer klaar, oké dan... Iets wat ook wel leuk om te vertellen is dat alle meisjes hier 1 keer per maand 1 dag vrij mogen nemen zonder reden, alleen de meiden. Toch nog ergens gerechtigheid voor al het leed dat meiden maandelijks moeten doorstaan, hahah!! Maar wel ideaal, omdat ik sowieso een lang weekend heb en er nu nog een dag aan vast kan plakken en zo mooie reisjes kan maken.

Zaterdag was de dag dat ik Ronald voor het eerst zou zien hier in Taiwan. We hadden vooraf hele plannen gemaakt, zo wilden we een city tour doen die ons langs alle oude en mooie plekken van Taipei zou leiden, vervolgens wilden we Elephant Mountain op waar je een schitterend uitzicht hebt over de stad. Helaas vielen deze plannen in het water door typisch Taiwanees weer. Heel veel regen, voor heeeeel lang. Nadat we elkaar na een lange zoektocht op Taipei Main Station hadden gevonden (ja dit is HEEL groot) besloten we te gaan lunchen. Ik had er zeker zin in want het eten hier is helemaal mijn eten. Heel veel vis, groenten en andere gezonde dingen. Ik koos deze keer voor een noodle soep met beef en een grote lading groenten, erg lekker. Al was het wel weer vechten met de stokjes, gelukkig had Ronald daar ook wat last van. Hierna besloten we naar de Drakenberg tempel te gaan (Longshan Temple). Dit is de oudste tempel van Taipei. En wauw wat is dat indrukwekkend zeg. De hele constructie, alle details, de kleuren, super mooi! Toen we binnenkwamen dachten we dat er gratis eten te krijgen was, want iedereen legde fruit en andere lekkere dingen op grote tafels. Ronald was al geneigd een chocolaatje te pakken, zelf zag ik er ook wel lekkere dingen tussen. Maar gelukkig hebben we dit niet gedaan want mijn roommate vertelde mij achteraf dat mensen dit als een manier van offeren zien, mensen leggen het neer en bidden. Het zou wat zijn geweest zeg als wij dat als nuchtere Hollanders hadden aangezien als eten dat gratis uitgedeeld werd. Gelukkig hielden we onszelf in, haha! We hebben ook een typisch Chinese dienst/mis gezien in de tempel. Alle lokale bewoners staan vooraan waarna zij bidden en zingen, terwijl er om de zoveel tijd op een grote trommel/bel wordt geslagen door degenen die de dienst leiden, ook dit was erg cool om te zien!

Na de tempel zijn we naar National Palace geweest, wat echt heel erg indrukwekkend is van buiten. Doordat het er zo gaaf uitzag van buiten besloten we ook het museum in te gaan met de gedachte dat we zouden zien hoe hier vroeger geleefd werd, maar nadat we een kaartje hadden gekocht en binnen kwamen bleek het niet wat we verwacht hadden. Het bleek een museum met potjes, boeken, tekeningen en weet ik wat nog meer. Naar ons idee was alles hetzelfde. In tegenstelling tot alle Chinezen, die alles aandachtig aan het bekijken waren, liepen wij ietwat verveeld in sneltreinvaart langs alle vitrines in de hoop toch nog iets speciaals tegen te komen, wat uiteraard niet het geval bleek. Typisch iets voor ons, cultuur barbaren... Snel weer naar buiten, waar het of course nog steeds regende. Terug bij het metro station gingen we opzoek naar de night market waar we opzoek gingen naar eten. Uiteindelijk kwamen we terecht in een soort ondergrondse foodcourt, waar we bij elk kraampje door Taiwanese mannetjes zowat naar hun kraam toegetrokken werden, wat een geschreeuw. Ik had uiteindelijk een sea food noodle soup. Echt rustig eten was het niet, omdat er constant geschreeuwd werd, een beetje zoals op een markt. Na het eten dachten we nog even ergens vers fruit te gaan halen, want ja dat is hier niet zo duur. Totdat we wilden afrekenen. Ronald had een zakje mango, ik een zakje dragon fruit. Dat wordt dan 400 Taiwanese dollars, 12 euro!!!! Dus 6 euro pp voor een paar hapjes fruit: onze eerste oplichting ervaring. We dachten er al stiekem aan om Alberto Stegeman in te schakelen.....

Zondag had ik een Taipei City Tour met een international student group. Dit werd georganiseerd door het VOIS team, lokale studenten die allerlei dingen organiseren voor internationals. We vertrokken om 9 uur vanaf school. Na een uurtje kwamen we aan bij onze eerste stop, het strand!! Hier hadden we zo'n 1,5 uur de tijd om te relaxen. Wat was het water lekker warm zeg, heerlijk! Vervolgens stapten we in de bus, op weg naar onze lunch. We kregen lunch bij een typisch Taiwanees restaurant. Hier werden Taiwanese rijst dumplings geserveerd, een lokaal gerecht. Het is een soort van sticky rice met groenten of varkensvlees en verpakt in rijstbladeren. Het viel me alles mee en was best lekker, al zal ik het zelf niet nog eens bestellen. Na de lunch reden we door naar Yehliu Geopark, een super mooi natuurgebied aan de kust met hele mooie rotsen, natuurlijk hebben we hier veel foto's gemaakt! Hierna gingen we door naar onze laatste stop van de dag, Jiufen. Jiufen is een bergdorpje in het noorden van Taiwan, dat erg bekend is. Jiufen Old Street is de bekendste straat, hier zijn allerlei Taiwanese delicatessen te krijgen. We moesten van onze Taiwanese buddies van alles proberen. Gegrilde mushrooms, kruidendeeg met rode bonen, tot nu toe allemaal oké. Toen belandden we bij een tentje waar ze de bekende 'red meat balls' verkochten, wat er voor mij absoluut niet appetijtelijk uitzag. Een soort van glibberige jelly, met daarin varkensvlees, het geheel is rood. Moniek, Katja en de twee Taiwanese meisjes bestelden dit, maar ik stond niet heel erg te popelen. Ik heb even later een hapje geproefd en was blij dat ik het niet besteld had. Onder aan deze blog een foto van hoe het eruit zag, dan begrijpen jullie mij wel! Op het eind moesten we nog een soort van toetje proberen. IJsblokjes met daar bovenop doperwten, een soort van zoete aardappel/peren stukjes met de textuur van snoep, echt heel apart. Je moet er erg aan wennen maar uiteindelijk is het best lekker. Ze houden hier van 'gezonde' toetjes. Dingen die wij als avondeten zouden eten stoppen ze hier in desserts. Vooral rode bonen. Als je denkt een aardbeien ijsje te hebben blijken het rode bonen te zijn, oeps!
Al met al was het een super toffe dag waarbij we weer veel nieuwe mensen hebben leren kennen. We kwamen er tevens achter dat de Taiwanese studenten heeeeel erg van foto's houden, bij elk dingetje dat ze ons lieten eten moesten we op de foto en er werden constant selfies gemaakt!

Tijdens Orientation Day heb ik ook Katja ontmoet, een meisje uit Oostenrijk, zij kwam naast me zitten en sindsdien zijn we steeds meer met elkaar omgegaan. Maandag vroeg Katja of ik mee wilde om een gym uit te proberen. Nou dat wilde ik wel, want tot en met die maandag had ik al weken niet gesport en dat zat me niet lekker. Het is hier veel te warm om buiten wat te doen dus zat al een beetje in de stress over hoe ik hier zou gaan sporten. Gelukkig loop ik hier veel meer dan in Nederland, dat in combinatie met de warmte zorgt er wel voor dat je redelijk veel verband, maar ik miste het echte sporten. Dus op naar de gym, je kan er voor 1,40 een uur lang sporten. Geen dure sportschool abonnementen, maar gewoon per uur, precies wat voor ons! Heerlijk een half uur op de loopband gelopen en vervolgens nog een halfuur wat kracht gedaan. Wat voelde dat goed achteraf!

Dinsdag was het dan zover, mijn eerste schooldag!! Het eerste vak was Beginning Chinese, ik had er erg veel zin in! Maar wat is dat moeilijk zeg, pff! Ze hebben ik weet niet hoeveel verschillende klanken en tekens. Het schijnt dat als je de woorden niet in de juiste toon uitspreekt ze je niet verstaan. We gaan beginnen met het leren van woorden en uitspraak en uiteindelijk ook het schrijven/tekenen van de tekens, dat wordt nog wat! Na Beginning Chinese was het lunchtijd. Samen met Katja ben ik rondom de school opzoek gegaan naar een leuke plek om te eten. We besloten naar binnen te gaan bij een Chinees uitziend tentje, want het eten zag er heel goed uit. Eenmaal binnen kwamen we er echter achter dat de menukaart en het papier waarop je je keuze moet aankruisen dus helemaal in het Chinees was, oeps dachten wij. We wilden al weer weggaan tot er opeens een man naar ons toe kwam die vroeg of we hulp nodig hadden. Hij vroeg wat we precies wilden eten en kruiste alles aan voor ons. Echt super aardig, zo is echt iedereen hier, je hoeft er maar even uit te zien alsof je even niet weet waar je heen moet of weet hoe iets werkt en ze komen al naar je toe met de vraag of ze je kunnen helpen. Zo keken we gister op de campus map van school om het juiste gebouw en lokaal te zoeken, maar voor we het wisten stond er al een lokale student naast ons om ons te helpen. Ondanks dat hij zelf niet naar ons gebouw moest heeft hij ons er helemaal heengeleid, tot het lokaal aan toe. Zo onwerkelijk allemaal voor ons Europeanen, kunnen we nog wat van leren. Het is ook allemaal echt gemeend, in tegenstelling tot Amerika, hahaha! Na de lunch hadden we onze tweede les, Chinese Culture and Communication. Wat een leuke leraar zeg! Er kwam een oud vrouwtje binnen met hippie kleding en begon gelijk met het leren van een Chinees lied. Aan het einde van de les kregen we Moon Cake, iets wat hoort bij Moon Festival, wat dit weekend gehouden wordt in Taiwan. Ik kreeg tevens ook nog een bepaald soort fruit dat we in Nederland niet hebben, ze vroeg wie het niet kende en voordat ik het wist had ze het al in mijn handen gedrukt, wat een geweldig mens! Na school ben ik weer naar de gym geweest met Katja, het Oostenrijkse meisje. Weer heerlijk gesport, was even vergeten hoeveel energie je er ook alweer van krijgt. Op de terugweg van de gym naar huis begonnen we al wat te merken van de naderende tyfoon. De lucht was helemaal oranje, het regende hard en de wind was sterk. Bij een Taiwanees restaurant heb ik wat eten gehaald. Het is echt super, je kan er van alles kiezen, vis, groenten, vlees en 2 soorten rijst. Dit doe je dan in een bakje en neem je mee naar huis. Een grote maaltijd voor maar 2,50 euro, dat is toch bizar!? Daar maak je het zelf niet voor.

Vandaag was mijn tweede lesdag, die begon met International Marketing Management, een Master class. Alleen het kan dus niet echt gezien worden als een Master class als je het mij vraagt, alle stof heb ik afgelopen jaar al gehad, dus dit wordt een makkie! Na deze les had ik een break van 3 uur lang. Een paar maanden geleden heb ik heel toevallig via Instagram een Taiwanees meisje ontmoet die ook naar dezelfde school gaat. Ze nodigde me vandaag uit voor lunch zodat we elkaar konden ontmoeten, was erg gezellig! Tevens ook het eerste Aziatische meisje die bijna net zolang is als ik, want ja ik steek overal bovenuit en wordt dan ook elke dag aangestaard, maar daar wen je wel aan. Vorige week werd ik minutenlang aangestaard door een oud vrouwtje en besloot terug te staren en een staar wedstrijd te houden. Net zolang staren tot zij wegkeek. Als zij staren mag ik ook staren, toch? Zo doe ik dat nu vaker, gewoon een spelletje van maken. Na de lunch hadden we International Operations and Logistics. De leraar kwam een half uur te laat en begon vervolgens met het opschrijven van alles wat niet mag in de les. Geen telefoons, niet praten, niet te laat komen (was hij nou net zelf een halfuur te laat????) en ga zo maar door. Zodra hij dit deed keken ik en wat Duitsers elkaar al aan van, oké zullen we gaan? Dit deden we dan ook zodra het pauze was en we besloten dit vak niet te kiezen en naar het volgende vak te gaan, International Current Events. Super toffe leraar, geen tentamens, alleen maar presentaties, heerlijk toch!

Ik zou dit weekend naar een homestay family gaan voor Moon Festival, maar heb afgezegd. Er is op dit moment een tyfoon in Taiwan en ik zou Roos-Sanne niet zijn als ik daar niet bang van zou zijn geworden. Ik zag het al voor me in een gezin te komen met een wat ouder huisje en voel me veiliger om in mijn appartement te blijven deze dagen, een heel modern gebouw. Achteraf gezien had ik misschien wel moeten gaan, want het valt in Taipei wel mee, maar daar is nu niets meer aan te doen. Een weekend even rustig is ook wel fijn!

Een typisch Aziatische gewoonte waar ik me heeeeeel erg aan kan storen is smakken, heel erg smakken. Mijn huisgenoot smakt zo ontzettend wanneer ze eet dat het gewoon vervelend is en ik me moet inhouden iets te zeggen, hahah! Echt het is moeilijk uit te leggen maar het is extreem luidruchtig. Nou weet ik dat dat de cultuur hier is, maar ik moet er super aan wennen. Kan haar moeilijk vragen met haar mond dicht te eten, dat zou raar zijn, dus misschien moet ik ook maar gaan smakken :)

Ohja, vergeet het bijna te vertellen, maar ik ga naar Hong Kong, jaaaa freaking HONG KONG. Samen met Ronald, van 6 tot en met 10 oktober, dus dat is al volgende maand! Vet he?! En of dat nog niet genoeg was heb ik zojuist samen met Eva (meisje uit mijn klas in Nederland) besloten van 16 tot en met 20 november naar Maleisië te gaan, Kuala Lumpur om precies te zijn. Eva doet haar exchange semester in Indonesië dus we hebben besloten ergens in het midden af te spreken, iets wat voor ons beiden niet al te ver vliegen is. Ik heb zoveel zin in beide trips! Het kost natuurlijk geld, maar nu ik toch in Azië ben moet ik ervan genieten, nu heb ik de kans! Waar zal ik eens heen gaan in December.....?

Nog een leuk weetje, ze zijn hier HELEMAAL gek van koude tea. Als je thee besteld is het standaard koud. Ze hebben het in allerlei smaken en kleuren. Maar ze doen er ook veel suiker door, dus als je dat niet wil moet je dat duidelijk aangeven. Ik bestel vaak groene thee, met ijsblokjes, dat smaakte in het begin echt als thee die gewoon afgekoeld is, maar als je het vaker drinkt wen je eraan. Echt in elke straat zijn minstens 3 thee tentjes als het er niet meer zijn.

Het is echt zo leuk hier, leuke mensen om mee om te gaan, super behulpzame lokale mensen, heerlijk en goedkoop eten, leuke school, warm weertje... Ja ik heb het wel naar mijn zin, in tegenstelling tot de eerste 2 dagen hier.


Nou, tot de volgende keer maar weer! Ohjaaa, enne ik vind het leuk om jullie reacties te lezen!

Roos-Sanne

  • 14 September 2016 - 15:57

    Mama:

    Ik wil elke dag zo'n verhaal, heerlijk!!!!!
    kom je nog wel weer naar huis???
    haha, geniet er maar lekker van, je hebt het verdient!
    dikke kus van mij!

  • 14 September 2016 - 16:50

    Anja:

    Weer een leuk verslag om te lezen, ik zie het zo voor me. Volgens mij ga jij je daar niet vervelen, geniet er vooral van.

  • 14 September 2016 - 17:39

    Wim:

    Wat kan je toch goed vertellend schrijven. Je ziet het gewoon voor je!
    Het idee van je moeder om elke dag een stukje te schrijven kan ik dus van harte onderwchrijven.
    Veel plezier daar meisje

  • 14 September 2016 - 22:46

    Graciëlla:

    Klinkt goed Roos-Sanne!!! En goede planning, jij komt de komende maanden wel door. Ik zou die rode jelly dingen met varken erin inderdaad ook niet eten, ziet er niet heel smakelijk uit... Goede keus ;-)

  • 15 September 2016 - 18:48

    Jan Scheers:

    Roos-Sanne, ik begin Taiwan nu al te leren kennen door jouw gedetailleerde weergave van jouw belevenissen. Erg leuk dat je het nu prima naar je zin hebt.
    N.B.: de trainer John Jansen van Flevo Delta is getrouwd met een Taiwanese, Amy.
    Amy is op dit moment in Taiwan, terwijl John volgende week voor 6 weken naar Taiwan komt.
    Misschien wel leuk om elkaar te ontmoeten!
    Tot zover.
    Groetjes Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos-Sanne

Hey!! Leuk dat je mijn blog bekijkt! Mijn naam is Roos-Sanne Claassen en ik ben gek op het buitenland. In augustus 2013 ben ik naar Amerika vertrokken om daar te gaan studeren en sporten. Ik had daar een volledige studiebeurs van The University of Tulsa, in Oklahoma. Ik kwam hier uit voor het atletiekteam, tevens volgde ik de studie International Business and Languages. Na 2 jaar in Amerika gewoond, gesport en gestudeerd te hebben heb ik besloten terug te keren naar Nederland. Ik volg momenteel de studie International Business and Management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor deze studie is het verplicht een semester in het buitenland te studeren en een half jaar stage te lopen in het buitenland. Dit semester ga ik doen in Taipei, Taiwan, ik vertrek 5 september 2016. Mijn stage ga ik doen in Cork, Ierland, van januari 2018 tot juni 2018. Op deze blog kan je al mijn ervaringen uit Amerika en Taiwan teruglezen en vanaf 6 januari 2018 kun je mij volgen in Ierland. Verder vind ik het erg leuk als je een reactie achterlaat! :)) Veel leesplezier!

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 37528

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 08 Juni 2018

Stage in Cork, Ierland

05 September 2016 - 16 Januari 2017

Exchange semester Taiwan

07 Augustus 2013 - 10 Mei 2015

Studie in Tulsa, Verenigde Staten :)

Landen bezocht: