Nog 1 weekje te gaan! - Reisverslag uit Emmeloord, Nederland van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu Nog 1 weekje te gaan! - Reisverslag uit Emmeloord, Nederland van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu

Nog 1 weekje te gaan!

Door: Roos-Sanne Claassen

Blijf op de hoogte en volg Roos-Sanne

28 Augustus 2016 | Nederland, Emmeloord

Haiii allemaal! Dat is alweer even geleden. De laatste keer dat ik een blog schreef op mijn website was alweer in maart 2015, wat gaat de tijd toch snel! Mijn laatste blog schreef ik vanuit Amerika. Zoals jullie misschien al wel gezien hebben heeft de titel van deze reis een andere naam, namelijk 'Exchange semester Taiwan'. Ook de website naam van mijn blog is veranderd in roos-sanneintaiwan.waarbenjij.nu
De naam van van deze reis verraad het eigenlijk al. Ik ga een semester studeren aan Shih Chien University in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. En ik vertrek al over een week!!! Om precies te zijn over 7 dagen, 14 uur, 21 min en 10 seconden (oké nu alweer iets minder).

Na mijn terugkomst uit Amerika ben ik in september 2015 begonnen aan de opleiding International Business and Management Studies aan de Hanzehogeschool in Groningen. Mijn behaalde studiepunten uit Amerika werden helaas niet omgezet naar Europese credits, dus ik ben weer in jaar 1 begonnen. Gelukkig wel een 'versneld' traject waardoor mijn studie i.p.v. 4 jaar nu maar 3 jaar duurt. Ik heb als het ware mijn eerste 2 jaar van de normale Bachelor in 1 jaar gedaan. Ik heb mijn Propedeuse gehaald met een 7,62 gemiddeld! Ik heb deze studie mede gekozen om het feit dat er een verplicht jaar in het buitenland in zit. Ik moet eerst een halfjaar (semester) vakken volgen aan een buitenlandse partner universiteit van de Hanzehogeschool en vervolgens een half jaar stage lopen in het buitenland. Dat mag overal ter wereld zijn. Mijn stage staat ook al vast, ik ga stage lopen bij LEKKER Bikes in Melbourne, Australië , waar ik Marketing/Sales ga doen :)

Maar voor het zover is ga ik dus eerst een semester in Taiwan studeren. Shih Chien University is een relatief kleine universiteit in het noorden van Taipei. De vakken die ik ga volgen kan ik daar ter plekke kiezen, we mogen de eerste 2 weken alle vakken proberen die we leuk vinden, daarna hoeven we pas een definitieve keuze te maken. Wel staat al vast dat ik verplicht Chinees moet leren en wat vakken moet volgen over de Aziatische culturen en economie etc. Ik zal in Taiwan studeren van 5 september 2016 tot 16 januari 2017. Vervolgens ben ik ongeveer 1,5 week thuis in Nederland, waarna ik eind januari naar Australië zal vertrekken.

Aankomende week staat in het teken van inpakken, met vriend(inn)en afspreken, afscheid nemen en de laatste dingetjes regelen. De afgelopen maanden ben ik al druk geweest met het regelen van mijn visum, waarvoor ik naar Den Haag moest en het zoeken van een kamer/appartement. In eerste instantie zou ik in de dorms van de universiteit verblijven, maar na eerdere ervaringen in Amerika van het op 1 kamer slapen met iemand anders heb ik hier toch vanaf gezien. Via verschillende Facebook pagina's ben ik toch maar opzoek gegaan naar kamers in Taipei. Na lang en actief zoeken ben ik uitgekomen bij een super mooi en luxe appartement waar ik zal wonen met een meisje uit Panama (met Chinese ouders, van wie het appartement ook is), die in taiwan studeert en een ander Taiwanees meisje die al werkt. Ik betaal wat meer dan voor de dorms, maar daar staat wel tegenover dat ik mijn eigen kamer heb en een keuken en een badkamer deel met maar 1 ander meisje.

Een paar weken geleden heb ik ook kennis gemaakt met Moniek, een meisje uit Marknesse (een dorp vlakbij Emmeloord) die ook naar dezelfde school en stad zal gaan als ik, wat een toeval! Ik zal dus niet de enige Nederlandse zijn daar, haha! Wel een geruststellende gedachte. Tevens gaan er 2 andere Duitse meisjes van mijn opleiding en heb ik ook al goed contact met het Panamese meisje Jenny. Dat ik al wat mensen ken is erg fijn, zeker gezien het feit dat het afgelopen jaar (en nu nog steeds) erg moeilijk is geweest op persoonlijk gebied, maar daar ga ik hier niet teveel in detail op in aangezien dit blog leuk moet zijn!! Wel heb ik me de afgelopen maanden, weken en dagen sterk afgevraagd of ik het wel aankan om te gaan, maar na veel nadenken, bemoedigende woorden van anderen en gesprekken hierover heb ik besloten om wel gewoon te gaan. Als ik niet ga loop ik een jaar achter met school. Ik wil het gewoon super graag, want ik heb altijd al van reizen en andere culturen ontdekken gehouden en heb ook al een super stage gevonden in Australië. En als ik het wel volhou kom ik er hopelijk alleen maar sterker uit. Een nieuwe omgeving kan ook inspirerend werken. En gelukkig behoud ik de benodigde steun vanuit Nederland dus het komt hopelijk allemaal wel goed! Ik heb er desondanks namelijk ook wel erg veel zin in, maar het blijft erg spannend! Het is natuurlijk wel even iets anders dan het meer Westerse Amerika.

Taiwan schijnt super mooi te zijn, het is een relatief onbekend en onontdekt land voor de meeste mensen. En dat terwijl het zo veelzijdig is mag ik alles wat ik tot nu toe gehoord en gelezen heb geloven. Wat mij erg trekt aan Taiwan is dat het gezien wordt als het moderne China. Het is een modern land maar tegelijkertijd kan ik er de Aziatische cultuur ook op en top ontdekken. Ik ben erg nieuwsgierig naar het Taiwanese eten, wat veel vis schijnt te bevatten, wat ik heeeelemaal geen probleem vind! Maar ik kan ook niet wachten om al de tempels, andere typisch Aziatische dingen en de prachtige natuur te zien. Voor nu blijft het plaatjes kijken, maar over iets meer dan een week kan ik het allemaal zelf ervaren. Ik ga jullie via deze blog op de hoogte houden van mijn avontuur het komende jaar! Mocht je mijn belevenissen in Amerika nog eens terug willen lezen, dat kan door van reis te veranderen in de balk hierboven, als je op het pijltje klikt komt er de optie om naar de Amerika reis te gaan.

Last but not least vind ik het erg leuk als jullie een reactie achterlaten :) En voor degenen die dat leuk vinden en nog niet gedaan hebben toen ik schreef over mijn Amerika reis, er is een optie je aan te melden voor de mailing lijst, zo krijg je direct een email als ik weer een nieuw blog geplaatst heb!

Tot snel!

Roos-Sanne

  • 28 Augustus 2016 - 19:07

    Mama:

    Wat schrijf je toch goed,leest vanzelf weg!
    Zet hem op schat, ik weet (jij ook) dat je het kunt!

  • 28 Augustus 2016 - 19:12

    Rita:

    Super geschreven!
    Heel veel succes met je nieuwe avontuur!
    Liefs

  • 28 Augustus 2016 - 19:25

    Wim:

    Volgens mij moet je meer gaan doen met je schrijven. Je kan het echt goed.
    Je kunt het ook in de marketing goed gebruiken dus ga er vooral mee door!

  • 28 Augustus 2016 - 19:53

    Willemijn:

    Super leuk stuk Roos! Klinkt allemaal erg goed.

  • 28 Augustus 2016 - 20:32

    Marianne:

    Ooh weer spannend Roos-sanne. Weer een leuke blog . Dus eindelijk weer iets leuks te lezen bij mijn bakkie thee.whoop whoop. Liefst elke morgen. But no pressure . Hahaha

  • 29 Augustus 2016 - 23:25

    Ria:

    Succes in Taiwan. Een leerzame tijd gewenst. En probeer vooral ervan te genieten!! Groetjes Ria

  • 08 September 2016 - 05:55

    Hetty Dekker:

    Geweldig dat je dit avontuur aangaat! Je zal zien dat je er rijker uitkomt.
    Hetty.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos-Sanne

Hey!! Leuk dat je mijn blog bekijkt! Mijn naam is Roos-Sanne Claassen en ik ben gek op het buitenland. In augustus 2013 ben ik naar Amerika vertrokken om daar te gaan studeren en sporten. Ik had daar een volledige studiebeurs van The University of Tulsa, in Oklahoma. Ik kwam hier uit voor het atletiekteam, tevens volgde ik de studie International Business and Languages. Na 2 jaar in Amerika gewoond, gesport en gestudeerd te hebben heb ik besloten terug te keren naar Nederland. Ik volg momenteel de studie International Business and Management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor deze studie is het verplicht een semester in het buitenland te studeren en een half jaar stage te lopen in het buitenland. Dit semester ga ik doen in Taipei, Taiwan, ik vertrek 5 september 2016. Mijn stage ga ik doen in Cork, Ierland, van januari 2018 tot juni 2018. Op deze blog kan je al mijn ervaringen uit Amerika en Taiwan teruglezen en vanaf 6 januari 2018 kun je mij volgen in Ierland. Verder vind ik het erg leuk als je een reactie achterlaat! :)) Veel leesplezier!

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 37529

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 08 Juni 2018

Stage in Cork, Ierland

05 September 2016 - 16 Januari 2017

Exchange semester Taiwan

07 Augustus 2013 - 10 Mei 2015

Studie in Tulsa, Verenigde Staten :)

Landen bezocht: