Maleisië en Eva hier - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu Maleisië en Eva hier - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu

Maleisië en Eva hier

Blijf op de hoogte en volg Roos-Sanne

02 December 2016 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hey hoi!

Ik ben alweer bijna 2 weken terug uit Maleisië, hoog tijd voor een verslag hiervan dus!

16 november was het zo ver, ik ging naar Maleisië! Ik had er erg veel zin in, toch weer leuk om een ander Aziatisch land te bezoeken. Ik zag alleen op tegen het vroege opstaan. Om 5:30 ging mijn wekker om vervolgens om 6:00 op het metro station te staan om de eerste metro naar Taipei Main Station te kunnen pakken, vanwaar ik de bus nam naar het vliegveld. Ik dacht te weten waar vandaan de bus zou vertrekken, maar toen ik aankwam op de plek waar de bus altijd van vertrok bleek deze plek nu een bouwput te zijn, met omleidingen naar de nieuwe halte alleen in het Chinees. Ik schoot wat in de stress, want shit waar moest ik nu heen... Ik besloot de pijlen maar te volgen en gelukkig liep er iemand voor mij die ook op weg leek te zijn naar de bussen, na 10 min had ik het gelukkig gevonden, pfieuw wat een opluchting. Zou wat zijn als ik de bus niet had kunnen vinden en hierdoor mijn vlucht zou missen. Deze vlucht vertrok om 9:30 en gelukkig was ik ruim op tijd aanwezig, had zelfs nog tijd om even te ontbijten. Maar dat was me nog een zoektocht zeg.. Ik was opzoek naar iets van havermout of iets anders in die trant. Overal verkochten ze echter alleen maar warme maaltijden... Even slikken maar ik besloot dat ik toch wat moest eten. Heb uiteindelijk iets besteld waar ik alleen de plain rijst vanuit heb opgegeten en de groenten eruit gevist heb. Altijd beter dan niets! De vlucht naar Kuala Lumpur zelf duurde 4,5 uur. En wat het extra leuk maakte natuurlijk is dat ik met een Hello Kitty vliegtuig vloog, hahah! Dat kan ook alleen maar in Azië....

Ik kwam rond 14u aan in Kuala Lumpur, Eva zou pas later die avond aankomen vanuit Indonesië dus ik was die middag op mijzelf aangewezen. Eenmaal op het vliegveld kwam ik tot de ontdekking dat eigenlijk niemand hier korte broeken droeg, veel bedekte kleding. Shit dacht ik, hoe kon ik daar nou niet aan gedacht hebben, Maleisië is natuurlijk een moslim land. En ik had alleen maar korte kleding bij me, geen een lange broek of iets dergelijks. Ik begon al wat te stressen en voelde me ongemakkelijk omdat ik ook veel werd aangestaard. En dit werd alleen maar erger toen ik eenmaal op straat liep in Kuala Lumpur, opzoek naar het hotel en vervolgens naar eten. Ik besloot de straat rondom het hotel wat te verkennen om toch ergens wat te eten te vinden, maar letterlijk over liepen of zaten Indiase mannen die mijn op een vieze manier aanstaarden of aanspraken en ik voelde me erg ongemakkelijk, hierdoor besloot ik om maar aan te schuiven bij het buffet in het hotel, lekker veilig binnen, hahah! Gelukkig kwam Eva die avond aan en waren we vanaf nu samen.

De volgende ochtend vertrokken we vroeg en besloten we gelijk 2 van de main attractions te bezoeken. Eerst bezochten we de Petronas Towers, dit kon natuurlijk niet overgeslagen worden, helemaal niet omdat papa bij Petronas werkt en ik hier dus even geweest moest zijn. Wat een immens hoge torens zeg! Als echte toeristen besloten wij ook de torens in te gaan, op het laats bevonden we ons op de 86e verdieping, zo'n 350m hoog, en ja dat was dus echt hoog, even slikken! Tevens werd ons verteld dat de skybridge niet direct aan de twee torens vastzit maar als het ware 'zweeft' tussen de torens. Uuhm oke? Niet teveel over nadenken dus maar, hahah! Na de Petronas Towers hebben we de metro genomen naar de Batu Caves, ook een must see. Voordat we echter toekwamen aan het bezoeken van deze caves werden we eerst minutenlang opgehouden om te poseren op foto's, samen met een heel groepje Indonesisch uitziende mensen. Uiteindelijk waren wij de attractie zelf want steeds kwamen er weer nieuwe Aziatische mensen aan die ook op de foto met ons wilden, uiteindelijk werd het een groepsfoto met allemaal mensen die elkaar niet eens kenden. Op het laatst werden we er redelijk moe van omdat de mensen maar bleven komen, we voelden ons net dieren in een dierentuin, haha! De Batu Caves zelf mochten wij niet in met onze korte broeken ivm geloof. Wij moesten dus rokken 'huren', erg charmant natuurlijk maar ook wel weer een ervaring op zich. De Caves waren ook prachtig! Die avond besloten we eten te zoeken dichtbij het hotel, wat nog een hele opgave is omdat alles op het gebied van hygiene nogal anders is in Maleisië... (Zo ook wc's. Want nu komt het, in Maleisië doen ze niet echt aan wc papier. In plaats hiervan is het gewoonte om je schoon te spoelen met een slang waar water uitkomt. Alles is dus ook nat op de vloer, je staat dus eigenlijk letterlijk in andermans uitwerpselen. Toen ik dit voor het eerst zag zei ik gelijk, okeee ik hoef niet meer, laat maar, haha!) Maar goed, vlak voordat we op het punt stonden de zoektocht naar eten te staken kwamen bij eindelijk bij een tentje die aan onze eisen voldeed, naja voor zover dat mogelijk is in Maleisië dan. De kaart was echter alleen in het Maleisisch, wat voor mij weer lastig was omdat ik dus echt wil weten wat ik bestel en eet. Maar goed, geen keuze en ik heb maar op hoop van zegen besteld, gelukkig was het erg lekker! Kipfilet met groenten, en dat voor 1,40 euro ongeveer!

De volgende dag bezochten we Petaling Street, Central Market, Menara Square en alles wat daarom heen ligt. Maar wat was het WARM zeg, ruim boven de 30 graden, ondanks dit was het wel weer erg leuk! Onze 3e dag wilden we weer terug naar Petaling Street, maar wat bleek, overal in de stad was alles dicht ivm protesten tegen de regering. De hele stad kleurde geel met mensen met gele shirts, zij zijn tegen de regering. Wij werden in het metro station gewaarschuwd door een local dat we beter voorzichtig konden zijn die dag, mensen met gele shirtjes zouden redelijk veilig zijn, mensen met rode shirtjes konden we beter ver vandaan blijven. We besloten toch te kijken of er dingen open waren in de stad, maar echt alles bleek dicht. Op weg terug naar de metro belandden we midden in het protest, in eerste instantie vond ik het wel grappig, maar later begon ik me toch ergens wel angstig te voelen, overal politie, dranghekken, veel lawaai, mensen spraken ons aan of we mee wilden doen, etc. Er hoefde maar een gek tussen te zitten die het in zijn hoofd haalde te schieten of de boel kon zo uit de hand lopen. Gelukkig zijn wij veilig bij het hotel aangekomen en achteraf was het ook wel weer een bijzondere ervaring! Omdat alles dicht was besloten we maar een grote shopping mall in te duiken, ook nooit verkeerd toch?

De volgende dag vertrok Eva rond 4:30 al naar het vliegveld, ik kon nog even langer slapen aangezien ik pas om 12:00 hoefde te vertrekken. De vlucht terug verliep rustig en rond 20:00 kwam ik weer aan in Taipei. Ik was wel weer blij terug te zijn. Waar ik van tevoren altijd dacht dat Taiwan een cultuur shock was bleek dit pas echt het geval in Maleisië, Taiwan is vergeleken bij Maleisië namelijk een luxe walhalla. Super modern en schoon als je het zo vergelijkt. Goede keuze dus om in Taiwan te gaan studeren (want ja Maleisië heeft ook even door mijn hoofd gespookt). Maar ondanks dit was het wel een erg leuke trip, ik wil zeker nog eens terug om ook de rest van het land te ontdekken, naast alleen Kuala Lumpur zoals nu.

In plaats van terug te vliegen naar Indonesië, vloog Eva vanaf Kuala Lumpur naar Taiwan om hier twee weken door te brengen, wat erg leuk is natuurlijk! Ik moet wel gewoon naar school, maar heb elk weekend een lang weekend dus afgelopen weekend zijn we naar Tainan en Kaohsiung geweest, 2 steden in het zuiden van Taiwan. Zo'n 4,5/5 uur met de trein. De eerste nacht brachten we door in Tainan, waar we 2 Nederlandse forten bezocht hebben. Want Nederland had vroeger best wel wat invloed in Taiwan! Overal waar ik zeg dat ik Nederlands ben, bijvoorbeeld op school, beginnen ze hierover. Vervolgens reisden we de volgende dag door naar Kaohsiung. Persoonlijk vond ik Kaohsiung echt een stuk leuker. Het is een kuststad maar tegelijkertijd lijkt het wel een soort van vallei. We waren van plan nog een mega buddha standbeeld te bezoeken, maar op de een of andere manier zat het ons niet mee en gingen de bussen niet of duurde het te lang, dus het enige bijzondere wat we echt gezien hebben hier is de Lotus Pond. En dit is dan ook gelijk wel heel bijzonder. Het zijn een soort van torens en andere Taiwanese culturele gebouwtjes en pieren aan het water, je komt er de raarste dingen tegen. Zo ook een mega beeld van een of andere religieus persoon. In Nederland zou je zoiets alleen tegenkomen in de Efteling, maar nee hoor hier is het de normaalste zaak van de wereld dit tegen te komen op publieke plekken. Voor foto's, zie beneden.

Eva gaat zondag alweer naar huis, vandaag zijn we naar Dihua Street geweest, een oud thee/Chinese medicine straatje. Morgen gaan we nog een dagje naar Jiufen, een historisch oud bergdorpje waar ik zelf al even ben geweest met school in september, maar het was zo leuk dat ik het zeker niet erg vind terug te gaan.

Verder is het alweer december en dat betekent dat ik volgende maand alweer terugvlieg naar Nederland, ik kijk er echt al naar uit!

Roos-Sanne

  • 02 December 2016 - 18:20

    Mama:

    Ff tussen het klussen in het nieuwe huis door, lekker jouw blog lezen.
    Over 41 dagen verwelkomen we je op ons nieuwe adres!
    Was weer super om te lezen.
    Xxx mama

  • 02 December 2016 - 22:09

    Wim:

    Wat leuk om weer van jouw ervaringen in het verre oosten te kunnen lezen.
    Prachtig zoals je steeds weer nieuwe avonturen beleefd en dit met ons deelt.
    Tot in januari op ons nieuwe adres!
    xxx Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos-Sanne

Hey!! Leuk dat je mijn blog bekijkt! Mijn naam is Roos-Sanne Claassen en ik ben gek op het buitenland. In augustus 2013 ben ik naar Amerika vertrokken om daar te gaan studeren en sporten. Ik had daar een volledige studiebeurs van The University of Tulsa, in Oklahoma. Ik kwam hier uit voor het atletiekteam, tevens volgde ik de studie International Business and Languages. Na 2 jaar in Amerika gewoond, gesport en gestudeerd te hebben heb ik besloten terug te keren naar Nederland. Ik volg momenteel de studie International Business and Management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor deze studie is het verplicht een semester in het buitenland te studeren en een half jaar stage te lopen in het buitenland. Dit semester ga ik doen in Taipei, Taiwan, ik vertrek 5 september 2016. Mijn stage ga ik doen in Cork, Ierland, van januari 2018 tot juni 2018. Op deze blog kan je al mijn ervaringen uit Amerika en Taiwan teruglezen en vanaf 6 januari 2018 kun je mij volgen in Ierland. Verder vind ik het erg leuk als je een reactie achterlaat! :)) Veel leesplezier!

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 37508

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 08 Juni 2018

Stage in Cork, Ierland

05 September 2016 - 16 Januari 2017

Exchange semester Taiwan

07 Augustus 2013 - 10 Mei 2015

Studie in Tulsa, Verenigde Staten :)

Landen bezocht: