Christmasbreak - Reisverslag uit Tulsa, Verenigde Staten van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu Christmasbreak - Reisverslag uit Tulsa, Verenigde Staten van Roos-Sanne Claassen - WaarBenJij.nu

Christmasbreak

Blijf op de hoogte en volg Roos-Sanne

06 Januari 2014 | Verenigde Staten, Tulsa

Hoi Hoi! Oeps, het is alweer meer dan een maand geleden dus het werd weer eens hoognodig tijd voor een blogupdate. Veel mensen vragen ook al wanneer ik nou weer eens een nieuw verslag schrijf haha.

Laat ik bij het begin beginnen. In mijn vorige verslag was ik net geeindigd voor de examenweken. In totaal hadden we twee weken lang examens, maar voor mij viel het net zo dat ik maar 1 echt examen had. Voor Spaans had ik al een mondeling en een schrijfexamen gedaan tijdens de reguliere lesweken. En voor Engels moesten we een Research Paper schrijven die telde als examen. Het examen voor mijn Business class was vrijwillig. Als je tevreden was met je eindcijfer so far kon je ervoor kiezen dit eindexamen niet te maken, dat heb ik dan ook niet gedaan want ik stond al een A, het hoogst haalbare. Ik had uiteindelijk dus alleen voor Math& Applications een examen. Maar pas in de 2e week. Dus de eerste week heb ik niet zo veel uitgevoerd naast trainen haha. Was ook wel eens lekker! Mijn examen Math was op maandag de tweede week. We hadden 2,5 uur, ik was na 1 uur en 45 min ongeveer klaar. Het ging naar mijn gevoel redelijk. Ik verwachtte een B ofzo, maar toen ik een paar weken terug online mijn cijfers op ging zoeken bleek ik een A gehaald te hebben, mooi dus! Ik had verwacht mijn semester te eindigen met 2 B's en 2 A's maar het zijn allemaal A's geworden, en dat betekent een GPA van 4.0, het hoogst haalbare! Dat had ik never verwacht. Ik heb mijn eerste semester dus super afgerond/volbracht! En dat allemaal in het Engels!

Na mijn laatste examen was het nog 4 daagjes tot ik naar huis kon. We moesten namelijk blijven tot de allerlaatste dag in verband met trainen. Maar vrijdag 20 december was het dan eindelijk zo ver!!! Ik ging naar Nederland. Hier had ik al zolang naar uitgekeken. 's Ochtends heb ik eerst samen met Cydney onze training nog even afgewerkt. Hierna bracht ze me naar het vliegveld. Eenmaal op het vliegveld en bij de gate stond er opeens dat mijn vlucht naar Houston met minstens 1,5 uur vertraagd was, en ik had al maar 45 minuten in Houston om mijn vlucht naar Amsterdam te halen. Dit was tevens ook de laatste vlucht naar Amsterdam die dag. De volgende zou pas de volgende ochtend vertrekken. Tsja, wat nu dacht ik dus. Ik schoot al een beetje in de stress omdat ik het al helemaal voor me zag dat ik maar een nacht op het vliegveld door zou moeten brengen. Nadat ik wat heen en weer geappt had met mijn ouders en Wim, en ze mij geadviseerd hadden naar een balie te gaan van United Airlines, heb ik dat ook gelijk gedaan. Ik vertelde de vrouw achter de balie hoe en wat en gelijk zei ze oh ok, you wanna fly through Chicago? Dat wilde ik wel! Ze deed niet eens moeilijk en printte gelijk mijn boarding passes uit. Dat was dus mooi geregeld. Ik kon nu via Chicago vliegen en had nu zelfs 2 uur overstap tijd. De vlucht naar Chicago was kort, 1 uur en 18 minuten maar. De vlucht naar Amsterdam duurde 7,5 uur, een behoorlijk lange zit weer! Maar het ging nog best snel voorbij. Toen, 7,5 uur later landde ik op Schiphol. Ik was echt super excited want ik zou nu heel snel mijn familie weer zien. Toen ik mijn koffer opgehaald had en door de deuren kwam de aankomsthal in zag mijn moeder me gelijk en rende op me af! Zo lief:) Ook Wim en oma waren mee. Ze hadden een soort van spandoek van papier gemaakt met daarop de tekst: After 4,5 months in the USA, nu thuis voor het kerstdiner. Erg leuk. Bij thuiskomst was de tuin versierd met Amerikaanse vlaggetjes, de Nederlandse vlag en hing er een nog een papieren spandoek met daarop 'Welcome home'. Een leuke verrassing. Eerst ben ik maar 3 uurtjes gaan slapen want ik was echt super moe. 's Avonds ben ik nog naar een verjaardag van mijn tante geweest. Zo kon ik gelijk iedereen weer zien en had ik ook wat te doen. Ik ben namelijk elke avond tot laat, of eigenlijk moet ik zeggen vroeg in de morgen, opgebleven om zo een jetlag tegen te gaan. En dat heeft echt geholpen! Nu ik elke dag zo om ongeveer 2:00 naar bed ging had ik geen last van een jetlag. De twee weken in Nederland zijn erg snel voorbij gegaan helaas. Maar ik heb dan ook veel gedaan. Ik heb met al m'n vriendinnen afgesproken. Heb met mijn vader geluncht. En natuurlijk zat kerst en oud en nieuw er ook nog tussen. Op 1e kerstdag ben ik bij de familie van mijn vaders kant geweest en op 2e kerstdag zijn we 's avonds uiteten geweest bij vd Valk met de hele familie van mijn moeders kant. Een cadeautje van oma. Het was erg leuk en gezellig!
De zaterdag na kerst ben ik samen met mama en Wim een dagje naar Amsterdam geweest om te winkelen. Wat was het druk zeg!! Maar het was wel super leuk. Ik ben goed geslaagd en we hebben ook nog gezellig koffie met gebak gehad aan het eind. Dat was een leuk dagje dus!
Oudjaarsavond hebben we gewoon thuis gevierd. De volgende dag was er de jaarlijkse nieuwjaarsbrunch van de familie. Deze was dit jaar bij ons thuis. Ik heb erg lekker gegeten en ook dit was weer erg gezellig. 's Avonds heb ik samen met mijn broertje nog bij papa gegeten. Op de laatste dag in Nederland ben ik nog even langs oma en opa geweest zodat zij me ook nog even konden zien.

Tijdens de twee weken in Nederland moest ik natuurlijk ook gewoon trainen. Coach had ons een trainingsschema meegegeven. En deze was niet minder zwaar dan al dat wat we in Amerika deden. Gewoon best hard doortrainen. Wel hadden we 1e kerstdag vrij. In Amerika kennen ze geen 2e kerstdag dus op deze dag stond er gewoon een training gepland. Zonder teammates trainen is echt wel een stuk lastiger, dingen gaan net iets moeizamer en ik kan me nu echt moeilijk bedenken dat ik al die jaren hiervoor bijna alles alleen deed. Dat zou ik nu niet meer kunnen hoor!
Ik had alle trainingen niet kunnen doen zonder mama en Wim, Wim is elke dag met me meegegaan naar de baan en mama is ook meegeweest 2 dagen. Thanks! Op 1 dag heb ik ook nog een sprintje getrokken met Mart-Thijs en Wim, en natuuuuurlijk won ik haha :P!

4 januari was het helaas alweer tijd om terug naar Amerika te gaan. Om 5:15 ging onze wekker en om 6:00 zijn mama, Wim en ik naar Schiphol vertrokken. Mijn lvuht vertrok om 10:35, maar voor intercontinentale vluchten moet je altijd 3 uur van tevoren op Schiphol zijn. Ook moest ik er zeker optijd zijn omdat de immigratie dienst aanvullende informatie nodig had waardoor ik niet online kon inchecken. Dit heeft er mee te maken dat ik op een studentenvisum reis.
Nadat ik ingecheckt was en mijn koffer had afgeleverd zijn we nog even thee gaan drinken. Hierna was het toch echt tijd om door de paspoortcontrole/douane etc. te gaan. Nu moest ik weer afscheid nemen. Dat viel me wel echt weer zwaar en op dat moment zag ik er echt tegenop om weer terug te gaan. Maar ik moest. Na de paspoortcontrole kwam ik bij de gate. Hier werd ik net zoals in januari weer eerst ondervraagd, gescand en gefouilleerd. Gaat erg streng allemaal als je naar de VS reist.
De vlucht naar Detroit duurde 8,5 uur, en dat is LANG! Heel lang haha. De tijd ging ook erg langzaam naar mijn idee. Maar goed dat hoort erbij als je naar Amerika gaat. Eenmaal in Detroit zag ik de eerste sneeuw alweer. In Nederland niet gezien gelukkig. 2,5/3 uur later vloog ik naar Tulsa. Weer in een mini vliegtuig haha. Maar tot mijn verbazing had dit vliegtuigje wifi!! En het werkte ook nog. Nog nooit eerder gezien. Wat mij ook opvalt is dat je met binnenlandse Amerikaanse vluchten zelf gewoon gratis drinken en snacks krijgt. Met Europese vluchten betaal je daar de hoofdprijs voor.
Om 0:00uur Nederlandse tijd kwam ik dan eindelijk in Tulsa aan. Hier wachtte Cydney mij op. Ze had een heel lief papier bij zich met daarop 'I Missed You!' Echt leuk haha. Zij heeft me hierna naar de campus gebracht. Deze week breng ik bij Ursa, het Sloveense meisje uit mijn team, door. De dorms zijn namelijk nog gesloten voor nog een week. School begint ook pas over een week. Maar wij moeten al terug zijn voor trainen. Onze eerste wedstrijd is aanstaande vrijdag (10 januari). Spannend maar heb er veel zin in!

Toen ik vanochtend wakker werd en naar buiten keek lag er heel wat sneeuw, gister lag er nog niks! Neeeee dacht ik. Dat betekent weer binnen trainen in de droge lucht, en een pijnlijke scheen (maar ik hoop natuurlijk dat ik geen last krijg). Maar als het goed is is de sneeuw over een paar dagen weer weg. Vandaag heb ik met Ursa ook de toch door de sneeuw naar de supermarkt gemaakt. Het was behoorlijk koud en we deden er in totaal 2.5 uur over. Brrrr. Verder heb ik vandaag ook alweer geskyped met het thuisfront. Het is toch wel weer even wennen hier dus dan is het fijn dat je kan Skypen!

Morgen de eerste training weer met het team en coach. Heb er zin in!

Ik hou jullie op de hoogte!

Roos-Sanne

  • 06 Januari 2014 - 07:50

    Mama:

    Ik had me er al op verheugd, een blog-verhaal van jou aan het ontbijt.
    veel leuker dan de krant ,vooral die van maandagochtend met allemaal regio voetbal die geen mens interresseerd.
    Vrijdag voor het eerst op stap met het team, spannend en leuk, geniet ervan.
    nog 146...
    kus van je moeder

  • 06 Januari 2014 - 08:46

    Wim:

    Dank je dat je in je blog niet hebt gezet dat ik 10 meter voorsprong kreeg en nipt verloor (met 10 meter)
    Ik ga hard trainen, van de zomer win ik van je!
    Succes met je wedstrijden!
    xxx Wim

  • 07 Januari 2014 - 09:21

    Marianne Eggengoor:

    Het was fijn je weer even te zien. En weer een leuk verhaal bij mijn ontbijtje. Zoals je moeder zegt, veel leuker dan de krant.
    Stuur maar wat sneeuw hierheen. Het is hier alleen maar regen en veel wind. Vandaar kikkerlandje.
    Heel veel succes de 10e, en hou ons op de hoogte.

    Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos-Sanne

Hey!! Leuk dat je mijn blog bekijkt! Mijn naam is Roos-Sanne Claassen en ik ben gek op het buitenland. In augustus 2013 ben ik naar Amerika vertrokken om daar te gaan studeren en sporten. Ik had daar een volledige studiebeurs van The University of Tulsa, in Oklahoma. Ik kwam hier uit voor het atletiekteam, tevens volgde ik de studie International Business and Languages. Na 2 jaar in Amerika gewoond, gesport en gestudeerd te hebben heb ik besloten terug te keren naar Nederland. Ik volg momenteel de studie International Business and Management aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voor deze studie is het verplicht een semester in het buitenland te studeren en een half jaar stage te lopen in het buitenland. Dit semester ga ik doen in Taipei, Taiwan, ik vertrek 5 september 2016. Mijn stage ga ik doen in Cork, Ierland, van januari 2018 tot juni 2018. Op deze blog kan je al mijn ervaringen uit Amerika en Taiwan teruglezen en vanaf 6 januari 2018 kun je mij volgen in Ierland. Verder vind ik het erg leuk als je een reactie achterlaat! :)) Veel leesplezier!

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 37466

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 08 Juni 2018

Stage in Cork, Ierland

05 September 2016 - 16 Januari 2017

Exchange semester Taiwan

07 Augustus 2013 - 10 Mei 2015

Studie in Tulsa, Verenigde Staten :)

Landen bezocht: